.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کیهان: توافق ژنو یک ساعت دوام آورد

روزنامه کیهان در بخشی از گزارش خبری خود با عنوان «توافق ژنو یک ساعت دوام آورد» نوشت:
در حالی که دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تاکید می‌کند که حداقل در 2 بند از توافقنامه ژنو بر حق غنی‌سازی ایران تصریح شده است، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند که 5+1 حق غنی‌سازی ایران را تایید نکرده و در توافقنامه ژنو به این حق هیچ اشاره‌ای نشده است. این اظهارنظرهای متضاد که از سوی دو مقام رسمی طرف مذاکره مطرح شده است، یکی از اصلی‌ترین محور مورد اختلاف ایران و کشورهای 5+1 را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. استناد ظریف به ماده 4 معاهده NPT است و معتقد است، تفسیر آمریکا از متن این ماده یک تفسیر منحصربفرد است که با تفسیر جامعه بین‌الملل از این ماده متفاوت است. از سوی دیگر جان کری می‌گوید؛ نه فقط در ماده 4 معاهده NPT بلکه در هیچیک از چهار گوشه معاهده مزبور، هیچ اشاره‌ای نشده است که حاکی از حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این پیمان باشد!

در همان حال آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در تماس با شبکه رادیو تلویزیونی فارسی زبان آمریکا VOA اظهارات جان کری را تایید کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا مفاد توافقنامه ژنو می‌تواند روی قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد؟ گفت؛ قطعنامه‌های شورای امنیت به قوت خود باقی است و ایران ملزم به رعایت مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت و اجرای آن است. این تفاوت نظر در تفسیر یکی از اصلی‌ترین محورهای تفاهمنامه از یکسو می‌تواند اعتبار توافقنامه یاد شده را کاهش بدهد و از سوی دیگر چنانچه حریف در جریان مذاکرات بر حق غنی‌سازی ایران تاکید کرده و بعد از امضای توافقنامه این تایید شفاهی را نفی کرده باشد، بار دیگر این واقعیت تایید شده است که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید از لبخندهای فریبکارانه دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی فریب خورد.

تنها چند ساعت پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 در ژنو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: توافق حاصل شده یک گام اول است که برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می‌برد، فاصله مدت زمانی که ایران احتیاج دارد که به بمب برسد، به عقب می‌برد، متحدان ما همچون اسرائیل را امن‌تر می‌کند این فرایند مشکل و دشواری بوده است و این فرایند سختی برای ما و متحدان ما بوده است و برای دولت ایران هم سخت بوده است.

وی در بخش بعدی سخنانش مدعی شد، این توافق گام اول نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد و در این سند به هیچ عنوان به این مسئله اشاره نشده است. در چهار گوشه ان‌پی‌تی چنین چیزی مطرح نشده است و این سند هم نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد، این موضوع مورد توافق طرفین است و تحت توافق دو طرف است که معلوم شود این غنی‌سازی ادامه داشته باشد یا خیر.

وی به برخی مخالفت‌هایی که ممکن است با این توافق وجود دارد اشاره کرد و گفت: آنهایی هستند که معتقدند این توافق کامل نیست. آنها نیز مسئول هستند که بگویند که چه جایگزینی بهتر است. شاید بگویند افزایش فشارها را آنقدر باید زیاد می‌کردیم که در نهایت ایران به سوی فروپاشی سوق پیدا کند اما تحت هیچ شرایطی و طبق نظر کارشناسان این امر این طور نیست اگر ما تحریم‌ها را بیشتر کنیم ایران پیشرفت هسته‌ای بیشتری پیدا می‌کند و اسرائیل بیشتر تهدید می‌شود و ایران می‌توانست سانتریفیوژهای بیشتری بسازد و اوباما معتقد است که این راه‌حل موفق نیست.

کری سپس مثالی آورد و گفت: در سال 2003، ایران 164 سانتریفیوژ داشت و در آن زمان ایران پیشنهادی داد که با آن موفق نشد و هم‌اکنون تعداد سانتریفیوژهای ایران پیشرفت زیادی داشته است. اگر تحریم‌ها را افزایش می‌دادیم و به سیاست خود و انجمن جامعه بین‌المللی هیچ کمکی نمی‌شد و اتحاد بین‌المللی ضعیف می‌شد و اگر به تحریم‌ها در حالی که ایران تمایل به مذاکره دارد، ادامه بدهیم، اتحاد بین‌المللی از بین می‌رود./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فقط ولايت 4 آذر 1392
شمال نيوز.
چرا متن اصلي توافقنامه امضاء شده توسط ايران و گروه 5+1 را به همراه ترجمه اش را در رسانه منتشر نمي كنيد تا مردم خودشان قضاوت كنند . مگر مردم نامحرم نظام هستند؟
علی 4 آذر 1392
بس کن آقای شریعتمداری .... خسته شدیم از نق زدنهای معنادارتون . شاید از آرامش جامعه شما ضرر میکنید. نگران نباش برای شما سوژه پیش میاد
آریا 4 آذر 1392
کیهان ، سیاه نمایی و آیه یأس و ناامیدی خواندن دیگر بس است.
دست شما رو شد چون که ثابت کردید که با خوشحالی و شادی و پیروزی مردم ایران زاویه دارید و مخالفید.
راستی چرا همواره خواهان برقراری شرایط بحرانی و التهاب هستید؟
یعنی واقعا از برقراری شرایط تحریم و درگیری و عدم آرامش چه منافعی عایدتان می شود که اینگونه حساسیت نشان دادید و چهره واقعی خود را نمایان ساختید؟
چرا چشمان تنگ نظرتان را نسبت به پیروزی قهرمانانه ملت شریف ایران و تیم مذاکره کننده بسته اید و پیروزی ملی را شکست جلوه می دهید؟
یعنی چون در این توافقنامه منافع شما که همواره در پی سهم خواهی بوده اید تأمین نشد، اینگونه باید سیاه نمایی بفرمایید؟
دوستان عزیز توبه کنید که گذشت زمان اندیشه های ناپاک شما را رو خواهد کرد.
با توسل به خدای متعال و همت مردم با فرهنگ ایران و تدابیر دولت تدبیر و امید، قله های پیروزی و آرامش را یکی پس از دیگری فتح خواهیم کرد و دست نامحرمان را رو خواهیم نمود.
ما و شما و همه ملت و دولت و حکومت درمقابل شهدا مسئولیم.
شهدا برای تأمین امنیت ملی ، جانشان را هدیه نمودند. اما ما بعد شهدا چه کرده ایم.
یا حق
نا شناس 3 آذر 1392
باسلام وعرض خسته نباشیدوباتشکرفراوان ازتیم مذاکره کننده ایران/آقای شریعتمداری شما فقط منفی بافی بیش نیستی /قبل ازمذاکرات نظرشمااین بودکه امکان نداره تیم مذاکره کننده ایرانی بااعضا1+5به توافق برسند/امروزکه باتلاش تیم مذاکره وفرمایشات تاثیرگذاررهبرعزیزمان به نتیجه رسیدندبازهم شما یه حرف دیگه ای مطرح میکنید/شمادنبال چی هستیدآقای شریعتمداری؟
شهرام 5 آذر 1392
آقای شریعتمداری که همیشه از در مخالفت با دولت صحبت میکنی و از اول هم نسبت به این موضوع خوشحال نبودی بهترین کار اینکه بری با خانم اشتون یک مذاکره انجام بدی تا ببنیم موضوع از چه خبر میدهد . حتماً این کار را بکن تا بیشتر مطلع شویم و ضمنن شادی مردم را به کامشان تلخ نکن .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.13 seconds.